22 Mayıs 2018

Cahit Zarifoğlu: Yedi Güzel Adamın Birincisi, Şiirin Zarif Abisi

1940’ta Ankara’da doğan Cahit Zarifoğlu, şair ve yazar olmasının yanı sıra gazeteciydi.

Henüz 47 yaşındayken kaybettiğimiz Zarifoğlu; Sezai Karakoç, Nuri Pakdil, Akif İnan, Erdem Beyazıt, Alaaddin Özdenören ve Rasim Özdenören’le birlikte Yedi Güzel Adam’dan biri.

cahit zarifoğlu siyah beyaz

Hakim olan babasının tayinleri sebebiyle çocukluğu Ankara, Siverek ve Kahramanmaraş gibi Türkiye’nin çeşitli şehirlerinde geçen Zarifoğlu, İstanbul Üniversitesi’nde Alman Dili ve Edebiyatı lisans programında öğrenim gördü.

Çocukluğundan itibaren edebiyata ve özellikle de şiire ilgi duyan Cahit Zarifoğlu, ilk yazılarını lisedeyken yazdı.

Yazıları ve şiirleri, önce okul dergilerinde ardından da Kahramanmaraş’ın yerel yayınlarında yayımlandı.

Lise döneminde Açı ismini taşıyan bir sanat dergisi çıkaran Zarifoğlu’nun sıra arkadaşları edebiyat dünyamızın önemli isimlerinden Rasim Özdenören, Alaadin Özdenören ve Erdem Beyazıt’tı.

‘Yedi güzel adam içerisinde en artist mizaçlı kişi Cahit Zarifoğlu’ydu.’
Nuri Pakdil

Lise ikinci sınıftayken pilotluk hayalini gerçekleştirmek için Eskişehir’e giden Zarifoğlu, uçuş eğitimlerini almış olsa da sağlık kontrolünde tespit edilen göz ve kulak rahatsızlıklarından dolayı pilot olamamıştır.

Zarifoğlu’nun yazı ve şiirleri, üniversite yıllarında Türk Dili, Papirüs, Diriliş, Yeni İstiklal ve Mavera gibi birçok dergi ve gazetede yayımlanmıştır.

Edebi kişiliği bu yıllarda belirginleşen Zarifoğlu, takma isimle kimi gazetelerde köşe yazıları da yazmıştır.

ACZ

Seçkin bir kimse değilim 
ismimin baş harfleri acz tutuyor 
Bağışlamanı dilerim 

Sana zorsa bırak yanayım
Kolaysa esirgeme 

Hayat bir boş rüyaymış 
Geçen ibadetler özürlü 
Eski günahlar dipdiri 
Seçkin bir kimse değilim 
İsmimin baş harflerinde kimliğim 
Bağışlanmamı dilerim 

Sana zorsa bırak yanayım 
Kolaysa esirgeme 

Hayat boş geçti 
Geri kalan korkulu 
Her adımım dolu olsa 
İşe yaramaz katında 
Biliyorum 
Bağışlanmamı
diliyorum

Üniversite yıllarında hem çalışan hem de yazın hayatını sürdüren Zarifoğlu, lisans öğrenimini 10 yılda tamamlayabilmiştir.

1972 yılında, üniversitenin ardından otostopla Avrupa seyahatine çıkmıştır. Burada dil kurslarına gitmiş ve bir süre sonra Türkiye’ye dönmüştür.

Ülkeye dönüşünden sonra öğretmenlik, TRT’de tercümanlık ve denetçilik gibi çeşitli görevlerde bulunmuştur.

İlk şiirlerinde madde ve ruh çatışması, Batı ve Doğu çatışması gibi temalar görülürken ikinci şiir kitabı olan Yedi Güzel Adam’da Anadolu insanının inançlarını, hüzünlerini, hayal kırıklıklarını, ümitlerini ve sevgilerini işlemiştir.

Menziller isimli şiir kitabında İslamiyet’in insan sevgisi ve sosyal mutluluk gibi konular ön plana çıkmış; Korku ve Yakarış kitabında sosyal adalet, mutluluk özlemi gibi temalar ağırlık kazanmıştır.

‘Bir yerde çok titiz bir insanım, bir bakıma da hiç titiz değilim. Görünüşte bir düzensizlik içindeyim, ama her şey zihnimde benim de şaştığım bir disiplin ve düzen içindedir. Şu masanın halini görüyorsun. Çekmeceler de öyle. Ama söyleyin bir şey, onu gözüm kapalı çıkarayım. Hayatım da öyle. Bir telaş içinde parçalanmış gibiyim. Ama saati saatine programlanmışımdır.’

Yetişmelerinde Sezai Karakoç’un sohbetlerinin ve yazılarının büyük etkisi olduğunu ifade eden Zarifoğlu’nun 1976’dan itibaren hikayeleri, senaryoları, sohbet yazıları ve şiirleri kurucularından olduğu Mavera dergisinde yayımlanmıştır.

Mavera’nın kurucuları Zarifoğlu’nun yanı sıra Erdem Beyazıt, Rasim Özdenören, Akif İnan ve Nazif Gürdoğan’dır.

1984 yılında Türkiye Yazarlar Birliği Çocuk Edebiyatı Ödülü’nü alan Zarifoğlu’nun en önemli eserleri arasında, çocuklar için yazdığı şiir ve romanlar da yer almaktadır.

Ayrıca yazdığı radyo oyunları TRT İstanbul Radyo’sunda dinleyiciyle buluşmuştur.

Şiirlerinde aşkın ve sevginin farklı hallerini incelikle işleyen Zarifoğlu’nun kendine özgü bir şiir dili; yalın ve akıcı bir üslubu vardır.

‘Şiirlerimi genellikle ifade ettiğiniz gibi ‘örtülü manalı’ bulanlar çoğunlukta. Bu şiirin diline aşina olmayanların kolay kolay anlamaları mümkün değil. Biraz gayretle anlaşılabilirler. Tarzım böyle. Buna rağmen yöne isabetle belirttiğiniz gibi, bu kapalı anlamın gerisinde İslami bir muhteva mevcuttur, hepsinde olmasa bile. Şiir anlayışım üzerine uzun boylu düşünmedim. Bu şekilde bir sorula karşılaştığım zaman emin olun biraz bocalıyorum.’

BONUS

Şiir Kitapları

  • İşaret Çocukları, 1967
  • Yedi Güzel Adam, 1973
  • Menziller, 1977
  • Korku ve Yakarış, 1986
  • Gülücük, 1989 (Çocuk)
  • Ağaç Okul, 1990 (Çocuk)

Ölümünün ardından şairin tüm şiirleri, Şiirler ismiyle 1989 yılında yayımlanmıştır.

Diğer Eserleri

  • İns, 1974
  • Yaşamak, 1980 (Günlükleri)
  • Katıraslan, 1983 (Çocuk)
  • Ağaçkakanlar, 1983 (Çocuk)
  • Serçe Kuş, 1983 (Çocuk)
  • Yürekdede ile Padişah, 1984 (Çocuk)
  • Savaş Ritimleri, 1985
  • Bir Değirmendir Bu Dünya, 1986 (Deneme)
  • Küçük Şehzade, 1987 (Çocuk)
  • Motorlu Kuş, 1987 (Çocuk)
  • Sütçü İmam, 1987 (Oyun)

 


Yorumlar

E-bültenimize kaydolun.